Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sæsonafstemte kollektioner kan snart være fortid

Modens sæsondrevede cyklus er upraktisk og uddateret. Det er konklusionen en en artikel i det ugentlige magasin Stylist.
Modens sæsondrevede cyklus er upraktisk og uddateret. Det er konklusionen en en artikel i det ugentlige magasin Stylist.

Forbrugerne er ikke interesserede i at vente op til et halvt år på at få lov til at købe de trends, som bliver vist frem i dag. Det skriver Antoine Leclerc-Mougnes i en forskningsartikel. Han påpeger også, at der er en manglende sammenhæng i modebranchens tradition med at vise kollektionerne op til seks måneder før, det skal kunne købes i butikkerne. Han er dog optimistisk, for designerne er så småt ved at vise produkter, som er atypiske for den pågældende sæson, selvom butikkerne ikke viser tegn på at omfavne den nye tendens.

”I forår / sommer kollektionerne fra 2015 viste Jil Sander læderstrømper, Louis Vuitton viste Uldstrømpebukser og både Miu Miu og Sonia Rykiel viste pelskraver,” skriver Antoine Leclerc-Mougnes i sin artikel.

En gevinst for designerne

Moschino havde sidste år, som nogle af de første, stor succes med at sælge dele af deres forår/sommer kollektion allerede dagen efter showet. Temaet var ‘Fast food, fast fashion’ og reflekterer den ‘real-time’ zeitgeist , som ifølge rektor for Faculty of Fashion Design & Management of Mod’Art i Paris, Frédéric Monneyron, ikke er et modefænomen, men et billede på en dyb forandring i vores livsstil og opførsel, skriver han på Fashion United. Et eksempel på det kunne være vores rejselyst, som gør, at vi måske har brug for at købe tøj, som ikke nødvendigvis er tilpasset det vejr, vi netop lever i.

Hvis modevirksomhederne formår at levere varen kort tid efter, de har vist den, minimerer de risikoen for at se kopivarer på butikkernes hylder, før originalerne er blevet tilgængelige for forbrugeren, skriver Fashion United om emnet.

Kilde: Fashionunited