Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Carmakoma: Showrooms giver en mere rolig og fokuseret handelsproces

For det danske tøjmærke Carmakoma var der ingen tvivl om, at de denne sæson ville satse på showrooms fremfor en messestand. For hvis man spørger mærkets direktør Angelica Weiss kan de bedre skabe en helstøbt brandoplevelse i egne rammer og samtidig optimere handelsprocessen for begge parter.
For det danske tøjmærke Carmakoma var der ingen tvivl om, at de denne sæson ville satse på showrooms fremfor en messestand. For hvis man spørger mærkets direktør Angelica Weiss kan de bedre skabe en helstøbt brandoplevelse i egne rammer og samtidig optimere handelsprocessen for begge parter.

Der har gennem modeugen været udbredt begejstring og tilfredshed blandt de danske messers udstillere, der har meldt om god trafik fra både nationale og internationale indkøbere. Det er dog nogle brands, der vælger messerne fra og i stedet satser på showrooms, hvor man kan velkomme eksisterende og potentielle kunder på egen adresse.

Ifølge Carmakomas direktør Angelica Weiss tilbyder et showroom først og fremmest nogle forhold, der på flere måder kan være en fordel for kunderne.

”For det første kan man bedre skabe og præsentere et helstøbt brandunivers, hvilket i ligeså høj grad er det kunderne køber som tøjet. Derudover giver et showroom også muligheden for at have sine kunder i enerum, hvilket kan give en langt bedre ro og skabe et bedre overblik, både for os, men især også for kunderne. For på messerne kan der meget støj, og fa kunderne samtidig gør handel med flere mærker, kan det være svært at holde et overblik,” siger Angelica Weiss til FashionForum.

LÆS OGSÅ: Carmakoma har amerikansk vokseværk

Hun understreger samtidig, at en showroom-platform også giver en mere målrettet trafik, da indkøberne udelukkende er der for at gøre handel med Carmakoma.

”Messerne kan på nogle måder godt minde lidt om en banegårdsplads, hvor man møder en masse mennesker, der dog ikke nødvendigvis fører en handel med sig. Hvis man derimod har et showroom, så ved man, at de kunder, der kommer forbi er interesserede i Carmakoma og kommer med et mål om at handle. Vi synes derfor, at handelsprocessen i et showroom bliver langt mere målrettet og fokuseret end på en messestand,” siger Angelica Weiss.

Showroom i Herlev er ingen kunde-hindring

Foruden at vælge messerne fra har Carmakoma også valgt at lægge deres showroom et stykke væk fra indre bys stress og jag – nærmere betegnet Herlev. Men selvom placeringen kan betyde lidt ekstra rejsetid for deres kunder, har det på ingen måde ikke været en hindring for forretningen.

”Når man kigger på resultatet af vores showroom i Herlev har det klart være en succes til trods for beliggenheden og at vi ikke har gjort brug af nogen driverservice til eksisterende kunder. Vi arbejder pt på nye interessante danske kunder, hvilket vi er super glade på, da vi nu også strategisk vender blikket til hjemmarkedet efter at have fokuseret på eksportmarkedet i nogle år,” siger Angelica Weiss.

Carmakoma gik sidste efterår ind på det amerikanske marked med kunder som Bloomingdales og Nordstom.