Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Modebranchen er blevet mere effektiv

Den danske modeindustri har fået flere penge men lidt færre hænder. Det er et tegn på effektivitet, vurderer Dansk Erhverv.
Den danske modeindustri har fået flere penge men lidt færre hænder. Det er et tegn på effektivitet, vurderer Dansk Erhverv.

Eksporten stiger og omsætningen vokser. 2014 har været et godt år for modebranchen. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv. I 2013 omsatte modebranchen for 67,9 milliarder kroner, mens man forventer, at det tal i 2014 vil ligge på 69,3 milliarder kroner.

Mens selvom omsætningen er steget, er antallet af beskæftigede faldet med knap en procent. Normalt vil de tal følges ad. Det er dog ikke nødvendigvis en dårlig ting, når de ikke gør, fortæller økonom i Dansk Erhverv, Malthe Munkøe:

”Ud fra et økonomisk perspektiv kan det betyde, at medarbejderne løber stærkere og blevet dygtigere. Altså er det et udtryk for effektivitet. Der kan være produktivitetsgevinster ved at øge omsætning uden at øge medarbejderstab,” siger han.

Det vidner ifølge Malthe Munkøe om en udvikling i modebranchen, hvor virksomheder er blevet bevidste om, hvilke forretningsled, der giver størst værdi. Oftest er det brandets identitetsskabende afdelinger som for eksempel design – og markedsføringsafdelinger. Disse led beholder man indenfor landets grænser, mens mindre værdiskabende afdelinger flyttes til udlandet.

Artiklen er baseret på tal fra 1.-3. kvartal i 2014, da de statistiske opgørelser for 4. kvartal endnu ikke foreligger.

Hele notatet fra Dansk Erhverv kan læses her.