Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Forkerte agenter kan koste på bundlinjen

Agenter kan være en god måde for små og mellemstore modevirksomheder til at komme ind på eksportmarkeder. Mange virksomheder entrerer imidlertid med den forkerte, fordi de har svært ved at vurdere agenternes lødighed. Men det er der faktisk råd for.
Agenter kan være en god måde for små og mellemstore modevirksomheder til at komme ind på eksportmarkeder. Mange virksomheder entrerer imidlertid med den forkerte, fordi de har svært ved at vurdere agenternes lødighed. Men det er der faktisk råd for.

Mange små modeiværksættere har brug for en agent, når modeugen løber af stablen. Agenter kan nemlig være en god adgangsbillet til et større eksportsalg for mindre virksomheder. Væksthus Hovedstadsregionen oplever dog, at mange iværksættere kæmper med at finde frem til de gode agenter.

”Det, vi oplever, er, at modevirksomhederne ikke har overblik over, hvor og hvordan de finde agenter. Dette betyder, at mange modevirksomheder alt for hurtigt forelsker sig i en agent, som de møder under modeugen, for så desværre efter en længere bejlen at finde frem til, at agenten ikke har adgang til de rette kanaler på det pågældende marked. Dette koster modevirksomheder dyrt og bremser deres vækst,” siger Kathrine Weicker, vækstkonsulent i Væksthus Hovedstadsregionen.

Agenter er en god metode

Dansk Erhverv/WEAR organiserer både modevirksomheder og agenter. Her konstaterer erhvervsjuridisk fagchef Sven Petersen, at brugen af agenter fortsat er en af de bedste løsninger, hvis en mindre modeproducent ønsker at eksportere.

”I modsætning til at have egne sælgere ansat, så skal der først lægges et honorar til agenten, når varen er solgt ind, og det er en fordel for de små modevirksomheder,” siger Sven Petersen, erhvervsjuridisk fagchef i Dansk Erhverv/WEAR.

Han pointerer, at det dog er væsentligt, at man gør sig nogle overvejelser forud for samarbejdet med en agent. Kontrakten skal ikke alene være bygget op om et omsætningsmål.

”Det er ført og fremmest vigtigt, at virksomheden sammen med agenten får afklaret, hvordan markedet skal tilgås. Vil producenten for eksempel opbygge sin egen webshop og herigennem være i konkurrence med de fysiske butikker, som agenten har fået virksomhedens kollektion ind i? Vil man selv håndtere større kunder eller skal det gå via agenten? Og så videre. Det handler om at lægge en fælles og realistisk strategi og være loyale over for hinanden,” siger Sven Petersen.

Her kan du finde dine agenter

De fleste iværksættere finder i dag sin agent via sit netværk.  Der ud over afholder Danish Fashion Institute løbende arrangementer, hvor der er mulighed for at blive sat op med solide agentsamarbejder.

En anden mulighed er at finde en agent via den af den internationale agentforening IUCAB’s hjemmeside www.come-into-contact.com. Her er mange lande allerede koblet sig på, og skandinaviske agenter kan oprette sin business profil på undersiden  http://www.commercialagents-scandinavia.com/index.html