Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Udland

Puma får ros af Greenpeace

Sportsgigantens nye kemikalie-målsætning får Greenpeace til at finde de rosende gloser frem og kalde virksomheden ”en frontløber” for sportstøjsindustrien.
Sportsgigantens nye kemikalie-målsætning får Greenpeace til at finde de rosende gloser frem og kalde virksomheden ”en frontløber” for sportstøjsindustrien.

Puma har opjusteret sin målsætning, når det gælder afviklingen af farlige kemikalier. Og den nye udmelding vækker begejstring hos den ellers notorisk kritiske NGO – Greenpeace.

”Pumas udmelding viser, at virksomheden tager sin Detox-forpligtelse alvorligt. Den detaljerede handlingsplan for udfasning af farlige kemikalier og frigivelse af discharge-data er endnu et stort skridt i retning af en giftig-fri fremtid,” siger Manfred Santen, der er Detox Campaigner hos Greenpeace Tyskland på NGO’ens hjemmeside.

LÆS OGSÅ: ”Seks italienske leverandører siger farvel til farlig kemi”

Puma forpligtede sig allerede i 2011 på Greenpeaces Detox-kampagne, som har til formål at få afviklet brugen af de værste sundheds- og miljøskadelige kemikalier i tøj- og tekstilbranchens produkter inden 2020.

Men nu skruer sportstøjsgiganten op for ambitionerne og lover, at samtlige produkter vil være fri for alle perflourerede stoffer (PFC) senest ved udgangen af 2017. PFC-stoffer forbindes i stigende grad med forskellige hormonforstyrrende effekter hos mennesker og er også under mistanke for at være kræftfremkaldende.

Øget transparens i forsyningskæden

Samtidig vil Puma øge gennemsigtigheden, når det gælder brugen og udledningen af kemikalier i deres forsyningskæde. Konkret vil de offentliggøre al såkaldt ’discharge-data’ fra vådprocesserne hos 80 procent af deres leverandører allerede ved udgangen af i år.

LÆS OGSÅ: ”Tøjgigant vil udbrede ambitiøst kemiprogram”

”Puma har nok en gang levet op til deres slogan: ’Forever faster’, og er igen frontløbere i sportstøjssektoren. Nu ligger bolden hos Nike og Li-Ning i forhold til at matche Pumas forpligtelse over for kunderne,” siger Manfred Santen.