Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

IC Group omstrukturerer på CSR-området

Efter fyringsrunden i sidste måned, som også ramte CSR-afdelingen, vil IC Group anlægge et nyt fokus i CSR-arbejdet. Nu skal det handle mere om eksekvering end om strategi.
Efter fyringsrunden i sidste måned, som også ramte CSR-afdelingen, vil IC Group anlægge et nyt fokus i CSR-arbejdet. Nu skal det handle mere om eksekvering end om strategi.

Da IC Group i sidste måned gennemførte en stor organisationstilpasning blev 39 danske stillinger nedlagt, og virksomhedens CSR-afdeling gik ikke ram forbi.

Den øverste CSR-post (corporate CR manager-stillingen, som blev bestredet af Morten Lehmann) blev nedlagt. Fremadrettet skal fokus mere være på eksekvering end på strategi, når det gælder CSR-indsatsen, forklarer administrerende direktør Mads Ryder.

”Det vigtige for vores CSR-arbejde lige nu er ikke kun at tale strategi, men også at eksekvere og udøve CSR i dagligdagen. Nu er vi kommet dertil, hvor implementering er i fokus,” siger Mads Ryder, og uddyber:

”Vi har fået etableret en markant og ansvarlig strategi indenfor et vigtigt område, og det er vores holdning, at vi nu i den næste tid skal have øget fokus på at implementere denne strategi i tæt samarbejde mellem vores lokale indkøbskontorer og vore design- og indkøbsansvarlige i vores brands,” siger Mads Ryder til FashionForum.

Vil stadig være CSR-frontløber

IC Group har igennem en årrække etableret sig som en nøglespiller inden for CSR-området i den danske såvel som den internationale modebranche. Virksomheden har været med til stifte Dansk Initiativ for Etisk Handel, er medlem af BSCI, The Leather Working Group, Sustainable Apparel Coalition (SAC) og er langt fremme i brugen af Higg-indekset for blot at nævne nogle få af virksomhedens CSR-initiativer.

Men trods fyringsrunden og skiftet i CSR-fokus, så er det Mads Ryders klare vurdering, at IC Group fortsat har kapaciteten til at kunne fastholde positionen som en af den danske modebranches CSR-frontløbere.

LÆS OGSÅ: ”IC Group: Fyringer skal skærpe fokus på premium-forretningen”

”Vi vil ikke slippe den position, vi har. Vi skal finde ud af, hvordan vi får fordelt opgaverne på andre hænder, men vi vil ikke baglæns,” siger Mads Ryder.

Men er I ikke bekymrede for, at det kommer til at virke som om I nedprioriterer CSR?

”Det samme spørgsmål kan du stille på alle andre områder, som er blevet ramt – for eksempel logistik, indkøb, it og finans. Det betyder jo ikke, at vi skal være dårligere til at bogføre, men om vi kan skære, uden at kvaliteten forringes, og det mener vi ikke, at den gør,” siger Mads Ryder.

LÆS OGSÅ: ”IC Group fortsætter fremgangen”

Han understreger, at alle stillingsnedlæggelserne – både inden for CSR og i andre afdelinger – ene og alene skyldes, at set up’et i organisationen var blevet for stort efter frasalget af Mid Market-Divisionen. Her blev InWear, Matinique, Soaked in Luxury, Part Two og Companys-butikskonceptet solgt til DK Company.

”Vi skærer ikke ned, og vi ændrer ikke på vores intention eller vores CSR-strategi, men overtøjet var blevet for stort til kroppen,” siger Mads Ryder, og påpeger, at frasalget af Mid Market-divisionen har gjort, at omsætningen i IC Group i dag er markant mindre, end den var for få år siden.

”Vi har igennem mange år sat organisationen op til at servicere 11 brands, og nu er der tre brands tilbage. Vi har vendt hver eneste sten i organisationen for at se, hvordan vi fra hovedkontoret bedst kan servicere de tre brands,” siger Mads Ryder.