Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Navne

Nyt dansk mærke går utraditionelle veje

Selvom det danske dametøjsmærke Maché knapt er et år gammelt, har 2014 allerede budt på stigende vækst og to butikker. Vejen dertil har været lidt ukonventionel med en butiksåbning i Lyngby Storcenter og et nej til engrossalg.
Selvom det danske dametøjsmærke Maché knapt er et år gammelt, har 2014 allerede budt på stigende vækst og to butikker. Vejen dertil har været lidt ukonventionel med en butiksåbning i Lyngby Storcenter og et nej til engrossalg.

Hvor mange butikker ser det som et konkurrenceparameter at ligge i Købenavns indre by eller brokvartererne, har det purunge mærke Maché valgt at udvide til Kongens Lyngby. Mærkets flagskibsbutik i Pilestræde har derfor fået en mere nordsjællandsk pendant i Lyngby Storcenter.

Medstifter Malou Jensen fortæller til FashionForum, at både udvidelsen i sig selv og valget af beliggenhed var et velovervejet valg.

”Siden vi åbnede vores flagskibsbutik og webshop i januar 2014 har vi kun oplevet stigende efterspørgsel, og det lå derfor som et naturligt næste skridt at udvide med endnu en butik. Vi valgte Lyngby Storcenter, fordi vi gennem vores webshop kunne se, at en stor del af kunderne kom fra det område. En butiksåbning i Lyngby Storcenter var derfor en måde, hvorpå vi kunne nå disse kunder, vise dem tøjet ‘live’ og give dem en helhedsoplevelse af Machés univers,” siger hun.

Hun understreger samtidig, at endnu en butik i København ville føles som et skridt tilbage.

”Med en butik i Pilestræde lå vi jo også i forvejen i ’smørhullet’, så lidt hårdt sagt ville det føles som et skridt tilbage, hvis vi lagde os et andet sted i samme område,” siger Malou Jensen.

Kontrol over mærket og nej til engrossalg
Foruden at flytte Maché ud over Københavns brosten er der også taget et lidt utraditionelt valg at sige nej til engrossalg.

”Vi har valgt at fravælge engrossalg som distributionsform af to årsager. For det første kræver det et stort lager at gå engros, da man både skal kunne følge med sine egne butikkers og forhandlernes efterspørgsel. Vi har derfor valgt at fokuserer på, at vores egne butikker har et solidt lager, og dermed ikke inkluderet andre parter i vores salg.

Dernæst giver det os kontrol over mærkets tone at have fuld kontrol over salg. Mærker kan let blive lidt gemt blandt hinanden, når de sælges i multibrand-butikker. Derudover kan det være svært at styre mærkets brandkoncept, når det hænger med andre mærker. At holde salget inhouse giver os derfor mulighed for at skabe det rette univers omkring Maché, og det er meget vigtigt for os,” siger Malou Jensen.

Både Malou Jensen og medstifter Natascha Jacobsen har tidligere arbejdet hos Sofie Schnoor og Moss Copenhagen.