Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Illum sætter ny, international standard

Det gamle stormagasin på Amagertorv skal være et luksusvarehus, og der spares derfor hverken på indretning, brands eller kundeservice.
Det gamle stormagasin på Amagertorv skal være et luksusvarehus, og der spares derfor hverken på indretning, brands eller kundeservice.

Det ikoniske stormagasin Illum gennemgår for øjeblikket en omfattende renovering. Siden salget til den italienske stormagasinkæde La Rinascente i 2013 har det været ambitionen at transformere Illum til et luksusvarehus med international karakter. Det har betydet, at Illum ikke alene får et fysisk ansigtsløft, men også en ny brandportefølje og et nyt serviceniveau.

“La Rinascente er fantastisk dygtige til det, de laver, og deres ambitionsniveau for Illum er meget højt. For ikke alene har vi nogle købestærke danskere, der gerne vil have internationale luksusmærker, vi har også et stort flow af turister, specielt kinesere og russere, der også søger international luksus,” siger Illums forretningsdirektør John Hansen til Fashion Forum.

Illum har derfor også fået en perlerække af internationale luksusmærker til at slå rødder i det gamle stormagasin.

”Qua vores kompetente og ambitiøse ejere har vi fået et en masse internationale luksusmærker i stand, og vi oplever generel en stor interesse for at være en del af det nye Illum. Vi åbner således op for blandt andet Tod’s, Valentino, Salvatore Ferragamo og Saint Laurent,” siger John Hansen.

Den nye brandportefølje tæller også luksusmastodonter som Balenciaga, Loewe, Mulberry og Proenza Schouler. John Hansen understreger dog, at det internationale luksusfokus ikke vil være på kompromis af skandinaviske mærker, og at man heller ikke afskriver multibrand-butikker.

På forkant med kundeservice 

Foruden den nye brandportefølje vil Illum også højne kundeserviceniveauet. For ifølge John Hansen er det ligeså meget et luksus- og kvalitetstempel som de mærker, der skal pryde etagerne.

”Kundeservice skal være et kompromisløst fokuspunkt for Illum – både fordi det er med til at skabe en helstøbt luksusoplevelse og fordi det er vejen frem for fysiske butikker.

Vi gør derfor meget ud af at uddanne vores medarbejdere på forskellige måder. Vi sender eksempelvis vores medarbejdere på et tredages kursus i service. Samtidig får vi også repræsentanter fra de enkelte mærker til at uddanne medarbejderne i områder som materialer, produktion og historie,” siger John Hansen.

Illum anslås til at stå færdigt i 2017.