Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Branchens økonomi: Der er Bestseller og alle de andre

Dansk Mode & Textil har udgivet en analyse af modebranchens økonomiske udvikling over de seneste tre år, men de har været nødt til at behandle tallene fra Bestseller særskilt. Brande-koncernen er så stor, at den påvirker branchens samlede nøgletal markant.
Dansk Mode & Textil har udgivet en analyse af modebranchens økonomiske udvikling over de seneste tre år, men de har været nødt til at behandle tallene fra Bestseller særskilt. Brande-koncernen er så stor, at den påvirker branchens samlede nøgletal markant.

Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil har netop udgivet en analyse af modebranchens økonomiske udvikling over de seneste tre år. Analysen er baseret på regnskaberne fra 500 mode- og tekstilvirksomheder, men for at give et retvisende billede af branchen som helhed har DM&T og revisionsselskabet Vistisen & Lunde været nødt til at trække tallene fra en enkelt virksomhed ud, da denne virksomheds tal er så store, at de vender op og ned på det samlede billede.

Virksomheden er selvfølgelig Bestseller, som i 2013 havde en omsætning på hele 19,2 milliarder kroner. Her følger nogle af nøgletallene for branchen med og uden Bestseller inkluderet:

  • MED Bestseller falder modebranchens bruttofortjeneste 3 procent.
  • UDEN Bestseller falder modebranchens bruttofortjeneste 5 procent.
  • MED Bestseller falder resultatet før skat 13 procent.
  • UDEN Bestseller stiger resultatet før skat 24 procent.
  • MED Bestseller falder årets resultat 20 procent.
  • UDEN Bestseller stiger årets resultat 15 procent.
    (Den markante forskel i de to ovennævnte kategorier skyldes Bestsellers halvering af indtjeningen fra 2011 til 2013)
  • MED Bestseller har branchen ultimo 2013/14 en soliditet på 49,1 procent.
  • UDEN Bestseller har branchen ultimo 2013/14 en soliditet på 47,7 procent.
  • MED Bestseller stiger egenkapitalen 9 procent
  • UDEN Bestseller er stigningen på 12 procent.

Kigger man på nøgletallene for Bestsellers økonomiske udvikling over de seneste tre år, ligger de dog generelt set over den øvrige branche, skriver DM&T i analysen. Koncernen påvirkes negativt af en halvering af indtjeningen fra 2011 til 2013, hvilket er en længerevarende tendens for Bestseller, som havde en langt højere avance for 10 år siden.

”Vi koncentrerer os om os selv, og at vores forretning udvikler sig i den rigtige retning. For os betyder det noget, hvordan vi performer. Vi synes, at det går godt, men vi er klar over, at der er områder, hvor vi skal blive bedre,” siger Bestsellers kommunikationschef Mogens Werge til FashionForum.

Bestseller præsenterer deres årsregnskab i slutningen af denne måned.

Kilde: ”Dansk Mode & Textil – analyse 2014”