Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Duftlys og cykler på modemessen: "Indkøberne klapper i hænderne"

På modemessen CPH Vision har der i år sneget sig en række livsstilsprodukter ind mellem modetøjet. Fashionforum har spurgt standejerne, hvorfor modemesserne egentlig er et attraktivt udstillingsvindue.
På modemessen CPH Vision har der i år sneget sig en række livsstilsprodukter ind mellem modetøjet. Fashionforum har spurgt standejerne, hvorfor modemesserne egentlig er et attraktivt udstillingsvindue.

Når man snuser rundt mellem messestandene på modemessen CPH Vision i Øksnehallen, er størstedelen af det, øjet møder, kvindetøj. Det kan derfor virke pudsigt, at der imellem stande med blondekjoler og Birkenstock-sandaler pludselig dukker messestande op, der sælger papirposer, duftlys, bøger og cykler.

Men for designeren Jan Herskind, der sælger specialdesignede cykler med sit brand Herskind, er valget faldet på Vision, fordi han efterhånden fornemmer, at salget af cykler til mode- og tøjbutikker er for opadgående. Og cyklerne sælges både videre i tøjbutikkerne – eller bruges som en ekstrareklamesøjle.

”Tøjforretningerne i dag begynder at sælge flere forskellige ting og ikke blot tøj. Men oftest får forretningerne dog butikkens logo malet på stellet og bruger dem både til udstilling i butikken, men også til at hente frokost eller post med,” fortæller Jan Herskind til FashionForum.

Også Elise Damsgård Lund, der er agent for blandt andet duftlysmærket Voluspa oplever en stigning i antallet af modetøjsforretninger, der åbner op for salget af interiør- og livsstilsprodukter.

”Grunden til, at vi har valgt en modemesse, er fordi vi sælger rigtig meget til tøjbutikker. Det er vel hele den her trend, hvor man ser, at butikkerne bliver mere livsstilsorienterede og ikke udelukkende er sælger tøj. Vi har i flere år haft rigtig mange modebutikker som kunder,” fortæller Elise Damsgård Lund, da FashionForum besøger den velbesøgte stand på CPH Vision.

Begge stande fremhæver også en anden væsentlig grund til at vælge en modetøjsmesse frem for en design- eller boligmesse: Man får nemlig mulighed for at skille sig ud.

”I stedet for at vise cyklerne på en cykelmesse, hvor der er tusindvis af dem, så skiller jeg mig mere ud her,” fortæller Jan Herskind og uddyber, at man hurtigt bliver en lille brik i et meget stort puslespil, når man viser sine ting på en messe, der tilbyder de samme produkter, som man selv sælger.

Elise Damsgård Lund har samme indtryk og tilføjer, at det svenske firma Appleheart, der blandt andet sælger Voluspa og andre livsstilsorienterede produkter, opnår rigtig gode resultater ved at have stand på modemesserne.

“Indkøberne klapper i hænderne, fordi de kan få gjort alle deres indkøb på en gang og bliver fri for også at skulle nå forbi andre livsstilsmesser for at få fingrene i deres produkter.”