Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen indefra: Freya Dalsjø

CPHFW SS15. Freya Dalsjö der har designet et stort ’maleri’ der fungerer som et dogme hele kollektionen er bygget op omkring. Og så har det været vigtigt for designeren at alt, der vises på catwalken, også kan produceres og sælges.
CPHFW SS15. Freya Dalsjö der har designet et stort ’maleri’ der fungerer som et dogme hele kollektionen er bygget op omkring. Og så har det været vigtigt for designeren at alt, der vises på catwalken, også kan produceres og sælges.

Sommeren er over os – og det samme er Copenhagen Fashion Week. I denne og næste uge bringer FashionForum en stribe interviews med aktører fra den danske modebranche – både dem, der afholder modeshow og dem, der er på messerne. 

Hvad er din bedste/værste showanekdote – fortæl historien!
Den første præsentation, vi lavede, var på alle måder hæsblæsende. Det sneede ind, så vi stod alle i kæmpe frakker. Jeg stod og skulle styre lyset, samtidig med at jeg havde en kammerat, der lå under scenen, som skulle lave blitz. Vi havde leverpostej og frosne rejer til catering, og den sidste model ankom efter, at showet skulle være gået i gang.

Hvad gør du for at skabe en uforglemmelig oplevelse for tilskuerne?
For mig er musikken essentiel, og det er noget, vi bruger rigtig meget meget tid på. Musikken påvirker tilskuerens oplevelse af kollektionen fuldstændig, den sætter stemningen og styrer forløbet. Jeg ville ikke kunne få kuldegysninger over et show, hvis musikken var elendig.

Hvad har inspireret dig til SS15-kollektionen?
SS15 kollektionen udgør et stort skridt for mig, føler jeg. Jeg har haft et rigtig godt hold på denne sæson, så jeg har haft mulighed for at gennemføre mange mål og ideer. Vores udgangspunkt har været, at vi ville gå i dybden med detaljerne, og håndværket har i det hele taget været i fokus og fungeret som udgangspunkt. Jeg ville forsøge at skabe ét dogme, hele kollektionen er bygget op af, så jeg har designet ét stort “maleri”, som har været udgangspunkt for hele kollektionen. Det har vi printet på silke samt broderet, pelspåsat, draperet og snitudviklet – alt sammen ud fra printet. Konstruktionerne er avancerede, materialerne super lækre og farvepaletten er lidt strammere. I det hele taget har det været vigtigt for mig denne gang, at alt skulle kunne producers og sælges, og jeg synes, at det er en stærk garderobe, vi præsenterer til sommer.

Og til showet?
I skrivende stund er intet endnu fastlagt. Der er endnu to mulige ideer, som vi arbejder med inden det endelige valg tages. Det er rigtig vigtigt for mig at skabe en mere intim stemning, som bryder afstanden mellem modellerne og tilskuerne. Jeg vil rigtig gerne have, at alting virker helt tæt på. Det er ikke den lette udvej, men den rigtige.

Hvilke fordele mener du, der er ved at holde show?
Det er fantastisk at få lov til at præsentere sin idé. Med et show kan du meget bedre styre det indtryk, du gerne vil give folk. Det er meget vigtigt for mig, at skabe et rum hvor indkøbere, presse og andre relevante samarbejdspartnere ser visionen for SS15. Showet understøtter det efterfølgende arbejde med salget. Og så er det at holde show jo en forløsning og højdepunkt efter mange måneders hårdt arbejde.

Hvad glæder du dig mest til ved at holde show?
Det er meget nervepirrende at stå bagved og følge med på monitoren, fra når folk begynder at komme ind, og til vi får et ’go’. Så starter musikken, og vi er i gang. Alle har råbt og spurtet rundt, og pludselig er der helt stille, og alt er klar. De sidste par sæsoner har vi været helt halsbrækkende stressede for at få alt færdigt, så at sidde bagefter og skåle med holdet er stort og forløsende.

Hvilken erfaring har du gjort dig af at holde show?
En vigtig læring er, at man ikke skal prøve at gøre alting selv, for det kan man ikke. Jeg og mit nærmeste team har det overordnede overblik, og så uddelegerer vi derfra. Ellers er den kæmpe opgave og gave, det er at holde show ikke muligt at gennemføre. Man skal stole på de gode mennesker, man har nær sig. Desuden vil jeg sige, at det har været vigtigt for os, at der hver sæson er en rød tråd, men samtidig en stærk fremdrift så det bliver en lille smule strammere hvert år.

Hvad er dine bedste råd til showdebuttanterne?
Fyr den af, og husk alle dem der har hjulpet dig undervejs.

Bruger du meget energi på at lave showpieces og hvorfor?
Jeg har ikke nogle deciderede showpieces med i år – alt kan produceres og købes. Vi har nogle pieces, som tager rigtig mange timer at lave og er dyre i materialer. Derfor er det nok ikke dem, vi sælger flest af. For mig er det dog meget vigtigt at få lov til at lave nogle enkelte pieces, der er vildt avancerede i håndværk og snit, da de løfter helheden og understreger idéen.

Følg med i de kommende dage, hvor du blandt andet kan møde Gestuz, Nicholas Nybro, Bibi Chemnitz.