Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Optimistisk Vision-direktør: Tiden er inde til noget nyt

FashionForum fangede Jan Carlsen på messens åbningsdag til en snak om forventninger og nye tiltag. Vision er nemlig tilbage i Øksnehallen, hvor det hele startede – endda med nye overraskelser i ærmet.
FashionForum fangede Jan Carlsen på messens åbningsdag til en snak om forventninger og nye tiltag. Vision er nemlig tilbage i Øksnehallen, hvor det hele startede – endda med nye overraskelser i ærmet.

Det er søndag middag, og jeg har sat Visions direktør Jan Carlsen i den varme stol foran mig. Snakken handler om hans forventninger til de næste fire dage, der står i modemessens tegn.

Normalt ville både CIFF, Gallery og Vision enten for længst have lukket og slukket eller i hvert fald være på vej til det, men sådan forholder det sig ikke i denne omgang. Denne sæson hedder åbningsdagene nemlig fra søndag til onsdag på Vision, og ikke nok med det har messedirektøren også valgt at vende tilbage, hvor det hele startede – nemlig Øksnehallen.

Gamle omgivelser, men nye tider / Nye tider i gamle omgivelser

De seneste to år har Visions livsstilstiltag Defining Scandinavia udfyldt kvadratmeterne på Halmtorvet, men nu mener direktøren, at tiden er til at prøve en ny type af messe af, og hvor ellers er det bedste sted at starte end på sin egen hjemmebane?

I år har messen nemlig valgt at kigge mod syd og lade sig inspirere af pariserbutikken Colette, der fører et udvalg af såvel tøj som interiør og parfumer og andet småt og godt.

Den samme tendens er begyndt at blomstre herhjemme i de danske butikker, hvor flere tøjforretninger eksempelvis bruger hårprodukter og bøger til at skabe det helt rigtige univers, og nu mener Visions messedirektør, at vi er nået til et tidspunkt – særligt i modebranchen – hvor butikskoncepter er en strategi, man på en eller anden måde også bliver nødt til at tænke ind på messerne.

Derfor kan man på Vision den her sæson blandt andet opleve cykler og duftlys som små pin-points blandt messens øvrige udvalg af tøj, sko, smykker og accessories.

”Det skal give det her overraskelsesmoment. Hvis der pludselig er noget, der springer i øjnene, som du måske ikke er vant til at se i den her kontekst, så gør det måske også, at man bliver mere opmærksom på resten af messen og de brands, der udstiller,” forklarer messedirektøren om strategien med det nye udstillerudbud.

Han understreger dog, at hans idé ikke er at lave hele den nuværende messestruktur om men blot at teste, om det er et tiltag som indkøberne tager positivt imod og eventuelt fremadrettet kunne udvikle på.

Ser positivt på de nye messedatoer

Det er heller ikke nogen hemmelighed, at ændringen af denne sæsons messedatoer har været et af de helt store samtaleemner, som flere steder har skabt røre i andedammen. Hos Vision har man også vendt de muligheder og udfordringer, som de nye messedatoer fører med sig:

”Det, der taler for, at messen nu ligger søndag til onsdag er, at det giver mulighed for, at de små butikker fra provinsen, der ikke har åbent om søndagen, kan kigge forbi. Derudover er mandag i detailhandlen også den mindst travle dag på ugen, hvilket giver indkøberne bedre mulighed for at lægge deres messebesøg der, frem for fredag eller lørdag, som er butikkernes bedste dage rent omsætningsmæssigt. Hidtil har lørdagene hvert fald altid været stille på messerne,” siger Jan Carlsen og uddyber, at ændringerne selvfølgelig også vil stille indkøberne over for nogle udfordringer i forhold til, hvordan de skal prioritere deres tid og besøg.

”Nu får vi muligheden for at prøve de to nye datospænd af, og efterfølgende aflæse på to forskellige parametre. Så må vi se, hvad det det bringer med sig af muligheder og udfordringer,” afslutter en fortrøstningsfuld Jan Carlsen.