Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Lej en salgschef ... og leg med de tunge drenge

Gør op med traditioner og konventionelle salgsstrategier i din modevirksomhed og styrk salgsplatformen for dine produkter lyder det fra ejeren af det nye koncept MentorMe.
Gør op med traditioner og konventionelle salgsstrategier i din modevirksomhed og styrk salgsplatformen for dine produkter lyder det fra ejeren af det nye koncept MentorMe.

En af de største udfordringer, som nye danske designtalenter står over for er noget så banalt som at få folk til at købe det tøj, de skaber.

Du kan være nok så kreativ og finurlig, miljøbevidst eller banebrydende i dine designs, men hvis du ikke eksisterer i folks bevidsthed, hvis du ikke ved, hvordan du får fortalt din historie videre til de rigtige mennesker, der skal lægge en god sum penge på bordet for godt design med en stærk fortælling, så har du en fest i egen krop.

Det er en problemstilling, som Søren Nielsen, tidligere salg- og marketingschef i Stella Nova, forsøger at tage hånd om med sin nye virksomhed MentorMe.

MentorMe bygger på ideen om at tage danske designtalenter i hånden og hjælpe dem til at opbygge en stærk salgsplatform gennem løbende sparring og ved at skabe mere struktur i designernes virksomhed. Kort sagt: du kan leje en midlertidig salgschef, der kan hjælpe med at afsætte dine produkter på det storkonkurrerende modemarked.

Outsourcing er vejen frem

Man er typisk i Søren Nielsens hænder i et tremåneders mentorforløb, hvor han midlertidigt træder ind i rollen som salgschef i virksomheden hos designeren, der har hyret ham. Siden laver han en analyse af, hvilke udfordringer designeren står over for i dag, og sparrer med designeren om fremtidsdrømmene – hvad skal du nå – og hvornår.

”Det kan være dyrt at fastansætte en salgschef med firmabil og telefon til 60.000 kr. om måneden, hvis man ikke får afkast på sine kollektioner de første tre sæsoner. Så længe man har en omsætning, der er baseret på, at man ikke har råd til at have høje faste omkostninger, så skal man outsource alle de opgaver, man kan,” siger Søren Nielsen til FashionForum.

Et af de første og vigtigste spørgsmål han spørger de nye designere om er, hvorfor de gør, som de gør. For oftest er de ikke selv klar over det. Hvorfor leverer man fx allerede sin vinterkollektion sidst på sommeren?

”Når man kommer ud i januar er alt strik stort set udsolgt, men der er frysende koldt i tre måneder endnu, og det giver ikke nogen mening. Hvorfor så ikke i stedet levere sin kollektion, så den er ’ready to wear’ eller ’true to season’,” spørger Søren Nielsen og uddyber:

”Det er jo det, kunderne efterspørger. Når man nærmer sig december, er det oftest mange af de sjove ting, der er udsolgt i enten størrelse eller farve. Man kan godt tænke utraditionelt og lave en strik i cashmere i sommerfarver til levering i december eller januar, som folk rent faktisk gider at købe.”

Kunstnere skal være kunstnere

Idéen og det første skridt på vejen til at etablere MentorMe opstod på baggrund af et foredrag, som Søren Nielsen stod for tilbage i november sidste år ved et DAFI Tuesday-arrangement.

Ved foredraget delte han sine erfaringer og sin viden om indsalg, operationel strategi, forholdet til agenter, og hvordan man afsætter sit produkt på bedst mulig vis. Noget, mange kreative mennesker ofte nedprioriterer – simpelthen fordi de ikke ved, hvordan man gør. En af dem, var strik-designeren Stine Ladefoged, der efter foredraget hev fat i Søren Nielsen og spurgte ham, om det var noget, han kunne hjælpe hende med.

Og så blev det første samarbejde søsat.

”Det er det, der ofte sker. De bliver ikke uddannet erhvervsdrivende på Kunstakademiets Designskole. De bliver uddannet kunstnere, og det skal vi værne om. Men de har brug for et ekstra ben. De har brug for en bogholder, der kan give dem økonomisk balance i forhold til deres økonomi, og for en salgschef, som kan være med til at afsætte deres produkter på markedet,” siger Søren Nielsen.

“Tæthed og nærhed giver tryghed og ro”

Som endnu et naturligt led i talentplejen har Søren Nielsen for nyligt sammen med sin kompagnon Jason Bandier udvidet med agenturet Kopenhagency, da mange af de designere Søren Nielsen har været mentor for, blandt andet Mark Tan og Freya Dalsjø, har ønsket at få en international salgsplatform.

”Frem for at få sit mærke ned på et agenthus i Frankrig sammen med 50 andre brands, hvor man måske alligevel bliver gemt nede bagved, har designerne os lige rundt om hjørnet. Det giver tryghed og ro for designerne.” afslutter Søren Nielsen.