Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Livia Firth: Afskaf fast fashion, nu

Den afsluttende paneldebat til Copenhagen Fashion Summit udviklede sig til et slagsmål på ord mellem Livia Firth og Helena Helmersson fra H&M.
Den afsluttende paneldebat til Copenhagen Fashion Summit udviklede sig til et slagsmål på ord mellem Livia Firth og Helena Helmersson fra H&M.

”Modebranchen kunne beslutte at gøre en ende på det (fast fashion red.) i dag. Det er underordnet om forbrugeren efterspørger det. Mine børn vil også have sukker dagen lang, men det er ikke ensbetydende med, at de får det,” konkluderede Livia Firth på scenen i Operaen.

Ordene faldt under den afsluttende paneldebat ved Copenhagen Fashion Summit, hvor Nader Mousavizadeh var ordstyrer. De øvrige på scenen var moderedaktør hos Financial Times, Vanessa Friedman, Accord-chef Alan Roberts, chef for bæredygtighed hos H&M, Helena Helmersson og Livia Firth, der er kreativ direktør hos Eco Age.

Er fast fashion etisk, H&M?

Debatten der havde overskriften ”the future of fashion” udviklede sig til et verbalt angreb fra Livia Firth, der satte spørgsmålstegn ved, hvorvidt fast fashion som koncept rent etisk er holdbart. Det var H&Ms Helena Helmersson, der stod for skud:

”Hvor mange kollektioner producerer I om året, 60?,” spurgte Livia Firth henvendt til Helena Helmerson, og tilføjede selv, at der i hvert fald hver anden uge er nye styles at finde i butikkerne.

”T-shirts til fem dollars og et par jeans for 20 dollars. Hvordan kan I gøre det etisk? Hvordan definerer I en fair minimumsløn i Bangladesh,” spurgte Livia Firth videre.

”Minimumslønnen er noget arbejderne selv bør definere,” startede Helena Helmersson, mens Livia Firth igen og igen afbrød Helena Helmerssons talestrøm:

”Det er ikke noget, vi kan bestemme…,” svarede Helena Helmersson.
”Hvor meget er det?”
”Men vi foretager evalueringer hele tiden…”
”Hvor meget er det?”
”For at sikre, at den dækker arbejdernes basisbehov…”
”Hvor meget er det?”
”Jeg kan vise dig, hvor meget den er på senere,” svarede Helena Helmersson til sidst, mens en hvisken bredte sig blandt publikum i salen, der nu sad på den yderste del af Operaens røde sæder.

LÆS OGSÅ: Fem skarpe: CSR handler om økonomi – ikke om følelser

Ifølge Helena Helmersson bidrager H&Ms tilstedeværelse i lande som Bangladesh til at gøre forandring mulig, men der er stadig mange udfordringer at arbejde med:

”Når jeg går ind i en H&M-butik og ser labels, hvor der står ”made in Bangladesh”, føler jeg mig stolt. Jeg ved, at der stadig er udfordringer, og at vi ikke er perfekte, men jeg ved også at vores tilstedeværelse i Bangladesh virkelig er noget godt,” sagde Helena Helmersson med henvisning til de kvinder, H&M blandt andre sætter i arbejde.

Indsatsen er dog ikke tilstrækkelig for Livia Firth:

”I har et pilotprojekt kørende på tre fabrikker, som skal være implementeret på 15 pct. af jeres fabrikker i 2020. Undskyld, men det er bare ikke godt nok,” svarede Livia Firth, og understregede samtidig, at der skal tages ansvar nu.

Vi skal ændre forretningsmodel

For chefen for bærdygtighed hos H&M handler det om størrelse, når man har en bæredygtig dagsorden, og ifølge Helena Helmersson har H&M-kæden netop den størrelse, der gør dem i stand til at influere regeringer og tvinge forandringer igennem helt ud på fabriksgulvene.

”Måden hvorpå mode er blevet produceret og konsumeret har ændret sig over de seneste år, og vil fortsætte med at ændre sig. Og vi er nødt til at foretage store ændringer hos H&M,” sagde Helena Helmersson og forklarede, at de hos H&M pt. arbejder på at innovere forretningsmodellen og slutte cirklen.