Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Kering vinder årets GLASA-pris i København

Årets "Global Leadership Award in Sustainable Apparel" går til den franske luksusgruppe bag mærker som Gucci, Puma og Bottega Veneta.
Årets "Global Leadership Award in Sustainable Apparel" går til den franske luksusgruppe bag mærker som Gucci, Puma og Bottega Veneta.

Det bliver Kering, der løb med årets GLASA – Global Leadership Award in Sustainable Apparel. Prisen blev uddelt onsdag aften i København af den svenske handelsminister Dr. Ewa Björling og Michael Schragger, der er direktør for organisationen bag prisen, Sustainable Fashion Academy.

Kering er den store franske gruppe, hvorunder blandt andre luksusmærker som Gucci, Balenciaga, Saint Laurent og Bottega Veneta og sportsmærker som Tretorn og Puma hører, og det er netop gruppens arbejde med Puma, der er årsagen til, at Kerings direktør for bæredygtighedsområdet Michael Beutler onsdag kunne tage imod prisen.

Puma introducerede nemlig allerede i 2011 en såkaldt EP&L (Environmental Profit & Loss), som giver mulighed for at måle og værdiansætte de miljøudgifter, der er forbundet med produktionen af de enkelte styles. En metode, der giver bedre langt bedre mulighed for at benchmarke sit arbejde med bæredygtighed.

Og idet GLASA denne gang – anden gang prisen uddeles – havde fokus på netop “natural capital accounting” (miljøkapitalregnskabet, red.), fik Kering prisen, fordi gruppen nu har udvidet EP&L-afrapporteringen til alle gruppens 23 mærker.

“De satte allerede med Puma i 2011 miljøkapital på agendaen, og nu er planen, at EP&L skal integreres på koncernniveau i 2016. Kering får årets GLASA for deres langsigtede målsætninger og fortsatte engagement inden for bæredygtighed. Vi har høje forventninger til deres fremtidige arbejde,” begrundede Michael Schragger fra Sustainable Fashion Academy valget.

For Kering er arbejdet med et bæredygtighedsregnskab helt centralt, sagde Michael Beutler fra scenen:

“Det er vigtigt at arbejde kontinuerligt med miljøkapital i beklædningsindustrien. Vi skal have et system, så vi kan værdiansætte produkternes miljøpåvirkning, for ellers kan vi ikke gennemskue, hvor i processen nøglebeslutningerne skal træffes.”

Også den danske Miljøstyrelse var blandt de nominerede, ligeledes for deres arbejde med EP&L, som FashionForum tidligere har beskrevet. De nominerede talte herudover virksomheden Pants for Poverty og The Natural Capital Coalition.

Tidligere denne uge vandt Kering i øvrigt en anden miljøpris, ligeledes for deres EP&L-strategi. Her var det den nyindstiftede “Analytikerpris for socialt ansvarlige investeringer” fra Forum for Responsible Investment, den franske koncern modtog.

Torsdag er Kering på scenen ved Copenhagen Fashion Summit for at fortælle om bæredygtige løsninger, både på gruppeniveau og med repræsentanter fra mærkerne Stella McCartney og Bottega Veneta.

Læs mere om Kerings arbejde med bæredygtighed og EP&L her.