Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Kering: Bæredygtighed kan drive innovation

COPENHAGEN FASHION SUMMIT 2014. På scenen fortæller eksperter fra Kering og Bottega Veneta, at bæredygtig tilgang faktisk fører innovation med sig - helt naturligt.
COPENHAGEN FASHION SUMMIT 2014. På scenen fortæller eksperter fra Kering og Bottega Veneta, at bæredygtig tilgang faktisk fører innovation med sig - helt naturligt.

“Let’s be NICE” er slagordet – ikke bare på T-shirtklædte Copenhagen Fashion Summit-rygge i Operaens foyer men også fra scenen, hvor Danish Fashion Institute i disse timer har samlet mere end 1100 internationale meningsdannere fra modebranchen.

Blandt disse er eksperter fra Kering, den franske luksuskoncern, der denne uge har vundet hele to priser for deres omfattende arbejde med at tracke koncernens miljømæssige gevinster og tab.

Marie-Claire Daveu er chef for Kerings store sustainability-afdeling, og hun mener, at det er på tide, man begynder at se på de økonomiske og strategiske gevinster, der er forbundet med bæredygtigt fokus:

”Bæredygtighed er en kraftfuld innovations-driver. Vi (hos Kering, red.) ønsker at bidrage til en mere bæredygtig verden, ganske enkelt fordi det ikke længere er acceptabelt at gøre det modsatte,” siger hun kontant fra scenen i Operaen og fortsætter:

”Det er simpelthen nødvendigt at tale højt om bæredygtighed for at skabe de nødvendige forandringer.”

Hun bakkes op af Marco Bizarri, som er adm. direktør for Kering-mærket Bottega Veneta, der især er berømt for de lædervarer, der udgør mere end 85 pct. af produktporteføljen. Han indtager scenen i direkte forlængelse af koncernkollegaen og har følgende med fra hovedkvarteret i Italien:

”Det er helt grundlæggende, at forretningsledere i modebranchen kommunikerer deres bæredygtige strategi. Det kan godt være, mode er overfladisk, men resonansen af det, vi foretager os er enorm.”

Det samme fremhæver i øvrigt Marie-Claire Daveu, som især mener, at luksussegmentet, som Kering med mærker som – foruden Bottega Veneta – Gucci, Saint Laurent og Alexander McQueen i høj grad repræsenterer, bærer et ansvar:

”Luksussiden af modebranchen inspirerer og influerer resten af moden. Det betyder, at vi (med fokus på bæredygtighed, red.) kan drive og inspirere forandring, indtil vi når det punkt, hvor bæredygtig praksis tipper over og bliver reglen snarere end undtagelsen. Målet er, at bæredygtighed bliver indlejret i den måde, vi skaber moden på.”

Men som Marie-Claire Daveu understreger er der et vigtigt step, der ikke kan springes over:

”Første skridt er at beslutte at ændre tingene med 100 pct. dedikation. En ting er jo at sige de her ting. Men vi skal også walk the walk.”

Følg med hele dagen på FashionForum.dk. Vi bringer løbende opdateringer fra Copenhagen Fashion Summit – både her og på Facebook.