Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Danske designere skal kæmpe med om international designpris

Asger Juel Larsen og Anne Sofie Madsen er begge nomineret til den internationale Woolmark Prize.
Asger Juel Larsen og Anne Sofie Madsen er begge nomineret til den internationale Woolmark Prize.

For første gang nogensinde vil der være to vindere af den eftertragtede Australske Woolmark Prize, når der både uddeles en pris for herre- og dametøj. Blandt de europæiske finalister kan man både finde danske Anne Sofie Madsen og Asger Juel Larsen, der er nomineret for henholdsvis en dame- og herrelinje.

Første del af konkurrencen foregår i 5 regioner – Asien, Australien, Europa, USA og Indien/Mellemøsten. I hver region kåres en vinder i begge kategorier, som modtager lidt over 250.000 kr. samt en invitation til at deltage i den internationale finale.

LÆS OGSÅ: “Asger Juel Larsen laver tøj med fuck you-attitude”

De fem finalister i damekategorien mødes i Beijing i marts 2015, mens de fem designere i herrekategorien mødes i London i januar 2015, hvor de to respektive vindere vil blive kåret.

Vinderen vælges af et dommerpanel der tidligere har bestået af højtstående personer fra modebranchen, herunder blandt andre Guccis Frida Giannini, IT-girl Alexa Chung, Tim Blanks fra Net-a-Porter og Italiensk Vogues Franca Sozzani.

”Alle bør have muligheden for at starte op, og forestil dig, hvis vi missede alle de nye kreative genier, blot fordi vi ignorerer nyopstartede designere,” siger Alexa Chung til avisen The Sydney Morning Herald.

LÆS OGSÅ: “Anne Sofie Madsen vinder Dansk Design Talent 2013”

De to samlede vindere modtager hver lidt over 500.000 kr. i sponsorat til at få produceret deres kollektioner samt få dem markedsført hos internationale forhandlere som fx: My Theresa, Colette, Harvey Nichols og Saks Fifth Avenue.

Ifølge Woolmarks adm. direktør Stuart McCullough er prisen en god måde at slå sit navn fast i branchen.

”De tidligere vindere, Christian Wijnants fra Belgien og Rahul Mishra fra Indien, har begge oplevet eksponentiel vækst i deres forretning, og at blive internationalt kendte navne efter at have vundet konkurrencen,” siger han til Fibre2Fashion.