Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

LauRie: Fra øko-metervarer til strategisk CSR

Modevirksomheden LauRie fortæller her om deres arbejde med at integrere CSR-arbejdet i virksomheden.
Modevirksomheden LauRie fortæller her om deres arbejde med at integrere CSR-arbejdet i virksomheden.

Ordentlige arbejdsforhold i produktionsleddet, metervarer med lavere miljøbelastning eller sparepærer på lagret. CSR er et mangefacetteret begreb, og det kan være en udfordring i sig selv at finde ud af, hvor det giver bedst mening at begynde det strukturerede arbejde.

Sådan var det også for modevirksomheden LauRie, der har hjemme i Risskov.

”Tidligere har vi mest snakket om CSR på produktsiden, men vi har haft svært ved at finde ud af, hvordan vi skulle gribe det an strategisk. Med det her projekt håber jeg, at vi kan få en integreret CSR-politik, som er implementeret i vores øvrige værdigrundlag, og som vi bruger indadtil og udadtil. Og så håber jeg, at vi bliver voldsomt meget klogere,” siger Lena Trend Hansen, som er direktør i LauRie.

I selskab med Ganni, Mads Nørgaard og Danefæ

Siden årsskiftet har LauRie været en del af Deloittes CSR-projekt, som er støttet af Erhvervsstyrelsen og desuden tæller modevirksomhederne Ganni, Mads Nørgaard, Barbara I Gongini, Danefæ og POMPdeLUX.

Projektet, som løber frem til januar 2015, sætter fokus på at få CSR integreret i SMV’ernes forretningsstrategi.

LÆS OGSÅ: “Seks danske modebrands med i nyt CSR-projekt”

Lena Trend Hansen fortæller, at projektet kom ”på det helt rigtige tidspunkt” for LauRie.

”Vi havde gennem længere tid arbejdet med vores produkt i forhold til leverandører og materialer. Vi havde en KPI om, at mindst 50 pct. af vores metervarer skulle være Oeko tex-certificerede, men det havde vi for længst passeret, så vi gik og snakkede om, hvordan vi kunne tage den videre derfra, da vi blev tilbudt at være en del af projektet,” fortæller Lena Trend Hansen til FashionForum.

Interessentanalyse var første skridt

Indtil videre har projektet primært handlet om at lave interessentanalyser for at finde ud af, hvor det giver bedst mening at sætte ind for den enkelte virksomhed. Processen har givet LauRie en masse ny viden, og Lena Trend Hansen er ikke i tvivl om, hvad der har været den største aha-oplevelse indtil videre.

”Information. Helt klart. Vi har fundet ud af, hvor utroligt kompliceret det er at få gjort sin information interessant, vedkommende og troværdig over for de forskellige interessenter. Det handler ikke kun om risikostyring eller om at bruge CSR i sin markedsføring, men om at få informeret alle interessenter – lige fra fabrikkerne til sælgerne og slutbrugerne. Det skal ikke kun være mig, der synes, det er en god idé,” siger hun.

Som en del af projektet skal de forskellige modevirksomheder mødes og udveksle erfaringer undervejs i processen, men det er ikke et aspekt, som har givet anledning til konkurrencemæssig bekymring for Lena Trend Hansen.

”Jeg ville måske opføre mig anderledes, hvis der var en direkte konkurrent, men det er der ikke. Selv hvis der var, så er vi ikke bange for samarbejdet. Jeg tror, der er ved at ske en udvikling mod, at branchen ikke er helt så lukket mere.”

Strategisk CSR handler ikke om kortsigtet profit

Selve deltagelsen i projektet er gratis for de medvirkende modevirksomheder, men det betyder ikke, at arbejdet ikke koster ressourcer. Ifølge Lena Trend Hansen har fire medarbejdere fra LauRie været involveret i arbejdet med CSR-projektet.

”Jeg har ikke gjort det op i kroner og øre, men vi har virkelig brugt mange timer på det. Til gengæld lærer vi meget om, hvilke kollegaer i branchen vi kan læne os op ad og spejle os i samt en masse ny viden om materialer, hvilket vi bruger fremadrettet i vores designproces,” siger Lena Trend Hansen og uddyber:

”Det skulle gerne være værdiskabende for vores virksomhed, men man skal ville det og tage det ind som et formål og ikke for blot at skabe profit på den korte bane. CSR kan virke forebyggende og det kan være imageskabende, men det er også en forpligtelse for fremtiden.”