Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Messedebutantens dom: For få indkøbere og for mange studerende

Der er masser af interesse, men kunderne og salgene mangler. FashionForum har mødt to messedebuterende brands på Vision.
Der er masser af interesse, men kunderne og salgene mangler. FashionForum har mødt to messedebuterende brands på Vision.

COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. Det er første gang, at Johanne Rubinstein er på messe, og selv om vi kun er godt halvvejs igennem Vision-messens tre åbningsdage, så hopper hun ikke just rundt af begejstring.

”Jeg er rigtig skuffet. Der er så mange studerende, der kommer og skal tage billeder, og selvfølgelig skal de også være her, men generelt er det fuldstændig dødt, jeg havde regnet med flere mennesker,” siger designer Johanne Rubinstein, som ejer både mærke og en butik på Frederiksberg i eget navn.

Ikke mange meter derfra sidder Jesper Jensen med en lignende følelse. Han er ligeledes debutant på Vision og endda med sin første kollektion i navnet JSPR Jensen.

”Det er både sjovt og inspirerende at være ny og få en masse input fra andre i branchen, men det er svært,” siger Jesper Jensen og uddyber:

”Der har ikke været så mange herude, og her har været lidt stille. Der har været en del interesserede, og det er okay, men vi vil også gerne have nogle købere – det er det, vi skal leve af,” siger Jesper Jensen, som efter halvanden messedag endnu har sit første salg til gode.

Genstart af forretningen

Både Jesper Jensen og Johanne Rubinstein har prøvet kræfter med eget brand tidligere, men smed også begge håndklædet i ringen – den ene fordi, mærket aldrig rigtig blev løbet i gang, så det kunne skabe indtjening, og den anden, fordi mærket snarere løb for hurtigt – med store salg, store risici og fastlåste forventninger.

Jesper Jensen blev uddannet designer fra Margrethe-Skolen for seks år siden, og startede umiddelbart efter sit eget brand op, men måtte kapitulere på grund af økonomien.

Nu har han så genoptaget designarbejdet, og selv om han ikke forventer store guldrandede kontrakter lige med det samme, så skal der selvfølgelig ske noget.

”Får vi bare et enkelt salg, så er det fint med mig lige nu. Så kan vi køre derfra, men ellers må vi overveje om vi skal lægge vejen om,” siger Jesper Jensen, som arbejder freelance som grafisk designer ved siden af arbejdet med brandet JSPR Jensen.

Forlod succes i Israel

Johanne Rubinstein har tidligere boet i Israel, hvor hun oprindeligt startede sit brand op og drev det med succes i 12 år, indtil hun med egne ord fik hjemve.

Hun var samtidig blevet mor til tre, arbejdede 12 timer i døgnet og følte oveni et pres på sin designidentitet.

”Jeg følte, at jeg stod låst fast i forhold til, hvad agenterne forventede af mig, og jeg kunne ikke udvikle mig så meget, som jeg gerne ville,” siger Johanne Rubinstein, og tilføjer, at hun i bakspejlet godt kan se, at det var et luksusproblem, for hun tjente godt med salg til cirka 30 forhandlere i Israel.

”Hvis noget sælger rigtig godt og bare kører, så forventer butikker og agenter, at man fortsætter i det spor, men jeg vil hellere vil prøve noget nyt, og samtidig køre det på et mere roligt plan med kortere arbejdstider og lidt mindre stramme deadlines,” fortæller Johanne Rubinstein.

Stadig håb for fredagen

Hverken Jesper Jensen eller Johanne Rubinstein havde det store kendskab til Vision, da de tog beslutningen om at udstille på messen, og Jesper Jensen overvejer, om fremtiden kunne ligge på CIFF.

”Der skete næsten ingenting i går, og man betaler alligevel ret mange penge for en stand, så man forventer lidt, at der kommer nogle folk,” siger Jesper Jensen, der fx gerne så, at Vision arrangerede et trendshow for at tiltrække flere gæster.

Johanne Rubinstein valgte Vision rent tilfældigt efter en anbefaling på forbrugermessen Blickfang, hvor hun i øvrigt havde et godt salg til både privatkunder og professionelle. Hun overvejer derfor, om hun skal satse mere på den type messer fremover.

”Jeg har fået nogle udenlandske kontakter og skrevet én større ordre til en norsk butik i går (på Vision, red.),” siger Johanne Rubinstein, før hun bliver afbrudt af en amerikansk agent, som kommer forbi messestanden og siger, at hun kan lide designet, og at hun har kunder, som vil købe det. Hun vil vende tilbage i morgen.

”Vi håber, at det bliver bedre i morgen, men det sagde vi også i går,” siger Johanne Rubinstein med et lille smil.