Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

To verdener på Vision

Der var delte meninger i Lokomotivværkstedet om, hvorvidt Visions nye segmentering - med fokus på dametøj og premium - fungerer efter hensigten.
Der var delte meninger i Lokomotivværkstedet om, hvorvidt Visions nye segmentering - med fokus på dametøj og premium - fungerer efter hensigten.

COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. Lige til højre efter indgangen på Vision-messen har det to år gamle denimmærke We Love Jeans deres stand, og her var der tilfredshed efter den første halve dag på messen.

”Vi har haft ca. 40-50 relevante henvendelser i dag, så jeg klager ikke,” siger ejeren Signe Helth til FashionForum omtrent midtvejs på messens første åbningsdag.

Hendes succeskriterium for de kommende dage på Vision er klare:

”Det handler om eksport, fordi det er der, tingene sker for os. Vi har Danmark relativt godt dækket med 60-70 danske kunder, så succeskriteriet er store udenlandske kunder og nye samarbejdsaftaler til distribution,” fortæller Signe Helth.

We Love Jeans har været på Vision fire gange samt haft en enkelt afstikker til CIFF, og generelt synes hun, at denne messe-omgang er begyndt godt.

”Vision er der, hvor alle de store ting er sket for os. Det er jo ikke fordi, der er crowded herinde, men jeg synes, vi får de henvendelser, vi skal have. Jeg synes også, der er en vis seriøsitet her i ugedagene, og der er blevet sorteret ud i mærkerne – også i de mere highstreet-prægede mærker,” siger ejeren og forklarer:

“Vi er et premiummærke, og hvis der er for mange billigere mærker, så clasher det lidt, og vi bliver pludselig for dyre. Det er fedt, at de (Vision, red.) sætter et niveau,” siger Signe Helth.

”Jeg savner seriøst kunder”

Anderledes skeptisk er stemningen godt 50 meter længere inde i hallen, hvor det 10 år gamle accessories-mærke Stylesnob har deres messestand.

”Det er jo ikke sjovt at kigge ned ad gangene. Hvis jeg er heldig, kan jeg her på gangen se 10 mennesker, som ikke er udstillere. Jeg har heller aldrig prøvet at kunne få en parkeringsplads lige ude foran klokken kvart i ni, som jeg kunne i dag,” siger adm. direktør Vibe Skov Bjerrehuus til FashionForum.

Hun har været på Vision 22 gange, men der skal ske noget uventet, hvis Stylesnob også skal være på Vision til næste sæson.

”Succeskriteriet ville være, hvis der kom nogle gode tyske, hollandske, franske eller engelske kunder, som var en overraskelse,” siger Vibe Skov Bjerrehuus og fortsætter:

”Det er også klart, at når man har været her i mange år, så forventer man også nogle andre ting. Der skal noget andet til, og jeg savner seriøst kunder. Vi har, hvad vi skal bruge i Danmark og Skandinavien, men jeg tror ikke, at jeg har set en international indkøber hos mig i to et halvt år,” siger Vibe Skov Bjerrehuus, som i modsætning til Signe Helth fra We Love Jeans ikke mener, at segmenteringen på messerne fungerer ordentligt.

”Messerne mangler samling, enighed om dagene og en lidt mere kritisk udvælgelse. Jeg er sikker på, at der er brands på Gallery, der ikke skal være der, jeg er sikker på, at der er brands på CIFF, der ikke skal være der, og jeg kan skrive under på, at der er brands her, som ikke burde være her. Der skal være plads til alle, men der mangler segmentering,” siger Vibe Skov Bjerrehuus.