Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Sådan går det op - Modeugedirektørens svære puslespil

FashionForum har fanget Anne Christine Persson til en snak om udfordringerne med showkalenderen og ambitionerne for modeugen.
FashionForum har fanget Anne Christine Persson til en snak om udfordringerne med showkalenderen og ambitionerne for modeugen.

COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. To gange om året sidder udviklingsdirektør for Copenhagen Fashion Week Anne Christine Persson med et meget svært puslespil.

Hun har det overordnede ansvar for at sammensætte en showkalender til de to årlige modeuger. Vel at mærke en showkalender, der både tilgodeser danske og udenlandske indkøbere, dansk og udenlandsk presse, folkene bag de forskellige show-locations. Nå ja, og så alle de brands, der gerne vil præsentere deres nye kollektioner på catwalken.

”Det har været rigtig svært. Vi har det luksusproblem, at der er for mange, der gerne vil holde show, og vi har kun tre dage at gøre godt med. Det gør, at det er svært at stille alle tilfredse,” siger Anne Christine Persson til FashionForum, i en af meget få ledige stunder her kort før Copenhagen Fashion Week går løs.

Frygten for fredagen

Udfordringen med at strikke en showkalender sammen ser i store træk således ud: Onsdag, torsdag og fredag er som udgangspunkt afsat til shows. Men fordi messerne Vision og Gallery lukker allerede fredag aften, så frygter mange brands, at indkøberne tager tidligt hjem og derfor ikke når at se deres show, hvis det bliver afholdt fredag. Det har ført til massiv efterspørgsel på showtider onsdag og torsdag.

Samtidig er der hensynet til de udenlandske gæster, der ifølge Anne Christine Persson ikke er vant til at afsætte hele deres aften til shows men hellere vil bruge dagens sidste timer på forretningsmøder, interviews og middagsaftaler.

”Når mærkerne er bange for, at indkøberne er taget hjem om fredag, så tror jeg også, at der er tale om en selvforstærkende effekt, som måske mere har noget at gøre med, hvad folk forestiller sig, end hvad der egentlig er tilfældet, men tirsdag bliver fremover en dag, som vi skal gøre mere ud af. Tirsdag er den nye onsdag,” siger Anne Christine Persson.

Du har 15 minutter til at imponere

Evalueringen handler ikke kun om Off og Official. Anne Christine Persson forsøger for hver sæson at justere alverdens detaljer, så Copenhagen Fashion Week bliver endnu skarpere. For selvom modeugen i udviklingsdirektørens øjne har noget særligt dansk, afslappet og uimponeret over sig, så savner hun lidt flere af de helt store shows.

”København er kendt for noget andet end fx Paris, og skal også kunne tilbyde noget andet, men indimellem kan jeg godt savne mere af det storslåede. Man kunne da godt ønske sig, at mærkerne havde nogle større marketingbudgetter, så de kunne flyve flere internationale modeller ind og opbygge flere af de store shows. Det ville også give mere international tyngde til København,” siger Anne Christine Persson og uddyber:

”Når du holder et modeshow, så har du et kvarter til at impress people, og derfor skal der investeres i show og showkoncept. Det handler også om at skabe oplevelser.”

En stærk kalender

Generelt finder hun dog de positive gloser frem, både når det gælder denne sæsons kalender og dagsformen for dansk mode i det hele taget.

”Copenhagen Fashion Weeks udfordring er at blive ved med holde sig relevant internationalt set. Dansk mode rider på en god bølge i øjeblikket, som er skabt i synergi med blandt andet dansk tv og mad, som også har sat aftryk i udlandet. Vi håber og arbejder for, at det ikke kun er en bølge, men en udvikling, vi kan fastholde,” siger Anne Christine Persson.

Lige nu gælder det årets første modeuge, og selv om udviklingsdirektøren efterhånden har stået i spidsen for mere end et dusin af slagsen, ser hun alligevel frem til de kommende dage.

”Vi har en stærk kalender denne gang med store spillere som fx By Malene Birger, Bruuns Bazaar og Day Birger et Mikkelsen. Samtidig har vi Mads Nørgaard tilbage, og vi har alle de stærke unge brands, så samlet giver det et godt miks. Ved siden af har vi Copenhagen Fashion Festival, som står for 150 arrangementer og sørger for, at man virkelig kan mærke, at der sker noget i byen,” siger Anne Christine Persson.