Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Off eller Official? Showet er en salgsplatform

Showkalenderen er delt over i to. Official-mærkerne er den mere kommercielle kerne, mens Off-mærkerne er trendsættere, der udfordrer slutbrugeren, mener de panelmedlemmer, der har stået for udvælgelsen.
Showkalenderen er delt over i to. Official-mærkerne er den mere kommercielle kerne, mens Off-mærkerne er trendsættere, der udfordrer slutbrugeren, mener de panelmedlemmer, der har stået for udvælgelsen.

”At holde show handler om at sælge tøj og præsentere sit brand. Ikke om at holde en fest,” pointerer direktør og partner i det grafiske bureau E-types Rasmus Drucker Ibfelt, da FashionForum spørger, hvilke kriterier han har benyttet i fordelingen af brands til modeugens officielle og uofficielle showkalender.

Ramus Drucker Ibfelt sidder med i det panel, der har udvalgt, hvilke mærker der skulle havne hvor ved vinterens Copenhagen Fashion Week.

De to showkalendre er nemlig stadig en realitet, efter Copenhagen Fashion Week sidste sæson delte kalenderen i to i et forsøg på at skabe mere luft i programmet – og større fokus på alt det bedste fra modeugen.

Designkvalitet og showkvalitet

Ifølge Anne Christine Persson, der er udviklingsdirektør i Copenhagen Fashion Week, er selve beslutningen om at dele kalenderen i to truffet på Danish Fashion Institutes generalforsamling, mens kriterierne for, hvem der havner i hvilken kalender, opstilles af bestyrelsen. Endeligt er der nedsat et panel, der bestemmer, hvem der passer under hvilke kriterier. Hun forklarer, at panelet overordnet arbejder ud fra to parametre i udvælgelsen: designprofilen og showet.

”Der bliver set på, om designet er interessant eller anderledes, og om der er et genkendeligt gennemgående design-DNA,” siger Anne Christine Persson til FashionForum og uddyber også showparameterets kriterier:

”Her vurderes der på, om showet er værdiskabende for København. Er showet flot og stort produceret, er showkonceptet spændende, er der fløjet internationale modeller ind, er der fløjet internationale indkøbere og pressefolk ind til showet,” eksemplificerer Anne Christine Persson, og understreger samtidig, at der hver sæson evalueres på både proces og kriterier.

LÆS OGSÅ: Copenhagen Fashion Week deler showkalenderen i to

Rasmus Drucker Ibfelt har primært fokuseret på, hvilke mærker der skulle havne i det officielle program – Official Schedule – frem for hvad der ikke skal:

”Det er noget med at finde den rette kombination af mærker. En blanding af det smalle, nye og måske eksperimenterende med stort potentiale, som tilfører noget nyt til showkalenderen, mixet med nogle velkendte brands, der har et stort publikum, tager opgaven alvorligt, og som man ved, vil bruge nogle ressourcer på at skabe en oplevelse,” siger han og understreger endnu engang, at man jo kun skal holde show for at skabe omtale og salg af sit produkt:

LÆS OGSÅ: Modeugedirektør: Copenhagen Fashion Week har plads til alle

”Det handler ikke om, at det skal være et anerkendt brand. Jeg synes, det er lige så interessant at se på de nye, der har noget på hjerte,” siger Rasmus Drucker Ibfelt, hvis kriterier især går på, om man er i stand til at formulere, hvem man er som brand.

”Det handler heller ikke om hvor mange penge, man poster i et show, men derimod om at beskrive en god ide, hvad man vil, og hvorvidt det er strategisk velovervejet,” forklarer han.

Det skal den officielle showkalender

Og lige netop det med, om det er strategisk velovervejet, kan Marlene Bernth, ejer af luksusbutikken Holly Golightly og panelmedlem for anden gang, støtte op om. Ifølge hende skal den officielle showkalender nemlig repræsentere de brands, der formår at hive flest indkøbere til København. For det drejer sig primært om indkøb og salg.

”De brands jeg har listet som Off Schedule, er dem, der bidrager med en hel masse eksperimenterende, som jeg personligt finder interessant, men som indkøber ikke ser en mulighed for at tjene penge på, netop fordi designet er på et stadie, der udfordrer slutbrugeren, fordi det ikke er til dagligdagsbrug. Det er et fåtal af mennesker, der forstår den mode,” siger hun og anerkender samtidig en stor nyhedsværdi i nogle af de upcoming designere. Hun konkretiserer sine kriterier til de to showkalendere yderligere:

LÆS OGSÅ: Copenhagen Fashion Week: Så er showkalenderen klar

”Eksperimenterende- interessant og udfordrende. Off rummer de designere, der er trendsættende og stilskelsættende på modescenen,” forklarer Marlene Bernth, mens Sand og Day Birger Et Mikkelsen på den anden side er eksempler på veletablerede brands der, som hun formulerer det:

”Ligger lunt i det kommercielle sving og derfor ikke kan undværes på den officielle liste.”