Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Metropols nye mærke leger med processerne

Six Ames, "seks sjæle", er seneste skud på Metropol-stammen - og her har man ladet alle (seks) led i produktionsprocessen snakke sammen om det færdige produkt.
Six Ames, "seks sjæle", er seneste skud på Metropol-stammen - og her har man ladet alle (seks) led i produktionsprocessen snakke sammen om det færdige produkt.

Bag det nye Metropol-mærke Six Ames står, som navnet med frankofile tendenser indikerer, seks sjæle. Nu var det nemlig på tide at gribe designprocessen an på en helt ny måde, fortæller chefdesigner Marianne Barslev:

”Vi er gået uden om den tilgang, hvor man kigger i krystalkuglen for at få ideer til kollektionen,” siger hun til FashionForum.

I stedet har seks nøglepersoner fra holdet bag Six Ames alle sammen sat sig om et bord – helt fra den spæde fødsel:

”De hovedansvarlige for henholdsvis indkøb, salg, konstruktion, design- og detailleddet har haft lige meget at sige lige fra begyndelsen. I forbindelse med detailleddet har vi haft ekspertisen fra Norr-butikkerne (Six Ames er ejet af Metropol, der også har blandt andre mærkerne S’nob de Noblesse og St-Martins foruden butiksnetværket Norr Stores, red.),” forklarer Marianne Barslev til FashionForum.

Seks sjæle – seks klart definerede roller

”Vi har haft seks klart definerede roller, og så har vi ellers fået vores respektive kompetencer på bordet helt fra start. Det er en fantastisk måde at arbejde på,” forklarer chefdesigneren.

Den sjette sjæl, der har været inde over processen med at skabe det nye brand, er i øvrigt Tommy Hyldahl, der ejer Metropol og er meget involveret i Six Ames.

Husk slutkunden!

Der har altså været tale om en tilgang til design, hvor fx butikslederne – helt fra de første rå skitser – har kunnet råbe ”husk pasformen, ellers svigter kunderne!”, når designerne løb lidt for løbsk med ideerne, og hvor indkøberne har kunnet hive de helt rigtige materialer ind fra start, og hvor sælgerne har kunnet forklare, hvilke styles der rent faktisk langes flest af over disken. Og det har været den helt rigtige formel for Six Ames, det vidner indsalget om:

”Vores første kollektion, som vi solgte ind i sommer havner på hylderne i 44 danske og 200 udenlandske butikker, blandt andet i fem filialer af House of Fraser (britisk kæde af high-end-stormagasiner, red.),” siger chefdesigneren.

Tillid til leveringen

Og ser man bort fra House of Fraser, hvor også Metropol-mærket Suit kan findes, er det kun et fåtal af butikkerne, der i forvejen fører koncernens andre mærker. Salgsarbejdet med Six Ames er i store træk gjort helt fra bunden.

”Selvfølgelig har det været en fordel for os, at kunderne ved, at vi kommer fra en virksomhed med et pålideligt rygte. Det, man bestiller, bliver leveret til tiden og lever op til kravene. Folk har vidst, at selvom Six Ames er nyt mærke, er der styr på det, der ligger bag. Men når det så er sagt, er vi havnet i en anden slags butikker end Metropols andre mærker,” forklarer designeren. Priserne på de 60 styles, Six Ames første kollektion tæller, ligger nemlig lidt højere end hos søstermærkerne. En basis-t-shirt får en salgspris på ca. 350 kr., mens en blazer koster ca. 1200 kr.

Stor med vilje

Og selvom 60 styles kan lyde som en stor debutkollektion, er omfanget et helt bevidst valg fra holdet side:

”Vores udgangspunkt var, at når man kommer med et nyt mærke, kan kollektionen nemt blive for lille. Du bliver nødt til at komme med noget, der viser, at du tror på helheden,” siger Marianne Barslev.

En anden udfordring, når man sætter et nyt mærke i verden, er, at kunderne kan blive utålmodige, hvis de har købt ind i et nyt brand, fordi der går et halvt år fra ordre til levering.

”Den problematik er vi kommet i møde ved at lave en ekspreskollektion, så vi allerede i forbindelse med messerne, og når vores agenter var ude at sælge forårskollektionen ind, kunne tilbyde nogle styles til strakslevering nu og her.”

Vil vokse på eksisterende markeder

Six Ames’ første kollektion, SS14, er solgt til butikker i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Holland, England og Irland, og håbet er at vækste yderligere på disse markeder først – og så erobre resten af verden efterfølgende:

”Det er vigtigt at få de enkelte markeder bygget op, det nytter ikke bare at sprede sig over det hele. Vi vil selvfølgelig gerne være store, men tingene skal kunne følge med. Vi skal på

Gallery igen til januar, og så håber vi, der kommer nye butikker på bogen og at de eksisterende butikker køber større ind.”