Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Danske brands er optimistiske efter modeugen

Det er en ny positiv indstilling, som messeudstillerne kan rapportere om efter Vision-messen lukkede i lørdags. FashionForum har talt med Tusnelda Bloch, smykkemærket No. 9 og Uru Solo Socks.
Det er en ny positiv indstilling, som messeudstillerne kan rapportere om efter Vision-messen lukkede i lørdags. FashionForum har talt med Tusnelda Bloch, smykkemærket No. 9 og Uru Solo Socks.

Lørdag lukkede Vision-messen for denne gang. En ny positivitet blandt både udstillere og indkøbere har for flere efterladt et forstærket håb om en lysere fremtid i modebranchen.

”Generelt har der været en positiv stemning, både blandt udstillere og kunder, som vi efterhånden ikke har set i flere år. Vi har haft en rigtig god messe,” siger Tusnelda Bloch, der er kreativ direktør og designer hos mærket af samme navn.

Mærket har udstillet på Vision-messen i Lokomotivværkstedet de seneste seks sæsoner og tidligere i Øksnehallen, da CPH Vision holdt til der. Den nye optimisme kommer denne sæson helt konkret til udtryk i større ordrer og nye kunder fra både Danmark og udlandet.

”Ordrerne har generelt ligget væsentligt over niveauet fra tidligere. Det afspejler umiddelbart, at butikkerne er blevet mere optimistiske i vores segment, og det er et skifte i forhold til de seneste sæsoner,” forklarer Tusnelda Bloch, der håber på, at dette er udtryk for at stemningen i branchen er ved at vende.

Seriøse indkøbere

Det er ikke kun hos Tusnelda Bloch man har haft en bedre modeuge. Virksomheden No 9. er på Vision-messen for anden gang og oplever også den nye positivitet.

”Vi har haft en meget bedre messe denne her gang, og det har blandt andet noget at gøre med, at vi har udvidet sortimentet fra kun at have smykker til nu også at have tøj og tasker,” siger designer hos No 9., Birgitte Herskind og fortsætter:

”Vi har især kunne mærke positiviteten i og med, at vi denne gang går hjem med mange gode ordrer. Vi kan mærker en helt klar efterspørgsel, og så har vi fået agenter på i hele Skandinavien,” siger designer og ejer Birgitte Herskind, som understreger at messen denne gang har været præget af meget mere seriøse indkøbere.

Grønne sokker

En tredje udstiller, der har haft en god modeuge, er det nye danske mærke Uru, som lancerede deres bæredygtige sokker på Vision denne sæson. Den lille virksomhed er sikker på, at netop det grønne fokus har været med til at skabe positiv opmærksomhed omkring deres koncept.

”Det er gået over forventning. Vi har mødt rigtig meget interesse og har fået positiv feedback på selve ideen og konceptet. Det stigende fokus på bæredygtighed i branchen har helt klart også været med til at give os den positive respons,” siger stifter og medejer Niki Morabbi og fortsætter:

”Vi vil gerne være grønne, og vi vil gerne producere noget, der er bæredygtigt og økologisk. Denne gang har vi fået et proof of concept. Der er efterspørgsel på det, så fremtiden ser spændende ud,” siger Niki Morabbi, der forklarer, at næste skridt er T-shirts.