Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Nyt netværk skal markedsføre dansk børnetøj i Kina

Sammen står vi stærkere. Børneplatformen er et nyt initiativ under Innovationsnetværket Livsstil - og du kan stadig nå at være med.
Sammen står vi stærkere. Børneplatformen er et nyt initiativ under Innovationsnetværket Livsstil - og du kan stadig nå at være med.

Det nyt netværk Børneplatformen for mode- og livsstilsvirksomheder i børnehøjde er kommet godt fra start, og ambitionerne er da også tårnhøje: Sammen står man nemlig stærkere – og parat på spring til at indtage hele verden:

”Verdensmarkedet for børneprodukter er på tusind milliarder danske kroner. Danske små og mellemstore virksomheder har ikke muskler til hver især at gå ind på markeder som USA, Kina og Japan, men hvis vi går samlet, er vi faktisk en ret stor aktør,” lyder det fra adm. direktør Kasper Eis fra Kabooki, en af virksomhederne i netværket, og i øvrigt ejeren bag Lego Wear, i en pressemeddelelse.

Kasper Eis, der er tidligere udviklingsdirektør i DM&T, ser store perspektiver i det nye initiativ under Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, Børneplatformen, og han ser ikke de store problemer forbundet med at samarbejde med konkurrenter, men er i stedet optaget af Børneplatformens store potentiale.

”Enhver aktør har selvfølgelig ting, man holder for sig selv, men der er masser, man sagtens kan dele, uden at det giver problemer for forretningen. Det vil jeg slet ikke være nervøs for, for mulighederne er så kæmpestore for hver enkelt af os,” siger Kasper Eis.

Børneplatformen opstod efter børnekonferencen Created4Kids, der fandt sted i Vejle sidste efterår. Her stod det tindrende klart, at danske børnevirksomheder kan hjælpe hinanden ind på det globale marked. Dansk design og kvalitet kombineret med danskernes værdier og syn på børn  gør ’made in Denmark’ stærkt attraktivt for verdensmarkedets voksende middelklasser, mener man i Innovationsnetværket, der også stod bag konferencen:

”På konferencen blev det tydeligt, at børnevirksomheder og organisationer i den grad har lyst til at hjælpe hinanden på vej. Vores særlige danske syn på leg, læring og ligeværdigt samvær mellem børn og voksne er attraktivt for andre kulturer,” lyder det fra direktør i netværket, Betina Simonsen, der fortsætter:

“Derfor samler vi nu et forum af virksomheder og forskere, som alle arbejder med børn og produkter samt services til børnesegmentet, så vi i fællesskab kan udvikle tiltag, der understøtter små og mellemstore virksomheders vej ind på nye markeder.”

Arbejder du med børnebranchen, og er du interesseret i at blive en del af Børneplatformen, skal du ikke fortvivle, for Innovationsnetværket inviterer til opstartsmøde for Børneplatformen d. 24. juni. 

Og der er allerede sat gang i flere aktiviteter, fortæller Betina Simonsen

”Vi er i fuld gang med aktiviteter under ’More Creative’. Her er målet at skabe en mobil retail-/etail-platform, der kan markedsføre produkter til 0-10 årige børn på fjernmarkeder som eksempelvis Kina eller Indien. Der skabes et koncept baseret på leg og læring, hvor virksomhederne brander danske værdier,” fortæller Betina Simonsen.

Konceptet udvikles i dette forår, og der samarbejdes tæt med internationale partnere og eksperter. Umiddelbart efter sommerferien inviteres interesserede virksomheder til en konference for at bidrage til projektets udvikling og høre om mulighederne for at blive en af de deltagende virksomheder.

Også denne aktivitet informeres der nærmere om på Børneplatformens opstartsmøde.

Opstartsmøde, Børneplatformen

Tid: Mandag den 24. juni kl. 10-15

Sted: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, Birk Centerpark 28, 7400 Herning

Tilmelding: senest 19. juni til svea(a)innonetlifestyle.com